توصیه کاربردی به معلمان در ابتدای سال تحصیلی جدید-راهبرد معاصر

توصیه کاربردی به معلمان در ابتدای سال تحصیلی جدید

مدرس دانشگاه فرهنگیان در آستانه بازگشایی مدارس به معلمان توصیه کرد: دانش آموز مسافر یادگیری در مدرسه است. این سفر را برایش خوشایند کنید به نحوی که دوباره دوست داشته باشد همسفر شما شود.
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۸ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 15
کد خبر: ۲۵۷۳۱۷

به گزارش راهبرد معاصر، طاهره اولاد قبا دکترا روانشناسی تربیتی و مدرس دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: اولین روز مدرسه و اولین برخورد و تعامل معلم با دانش آموزان بسیار حائز اهمیت است. آنها با توجه به ویژگی‌های ظاهری، سخنان، نگرش‌ها، ارتباط معلم با آنها همچنین نوع درس یک قضاوت کلی در مورد معلمشان خواهند داشت و حتی آن را به خانواده نیز منتقل می‌کنند.رعایت و توجه به چند نکته می‌تواند اولین گام مثبت برای مدیریت یادگیری و مدیریت کلاس درس باشد و تا حدودی کار معلم را در طول سال تحصیلی راحت‌تر کند.

 

مدرس دانشگاه فرهنگیان گفت: به معلمین توصیه می‌شود در جلسه و هفته اول، خودشان را کامل معرفی کنند. از سوابق، تحصیلات و تجربیات خود بگویند. معلم باید این حس و اطمینان خاطر را در دانش‌آموزان خود به وجود آورد که در طول سال تحصیلی، حامی و در کنارشان خواهد بود. همین طور اصل مهم توجه به آراستگی ظاهری را در کلاس فراموش نکنید. آموزگاران باید در تمام طول سال تحصیلی و در هر ساعتی از روز که وارد کلاس درس می‌شود با آراستگی ظاهری در کلاس حاضر باشند.

 

وی ادامه داد: معلمین می‌توانند برای شروع ارتباط عمیق با دانش آموزان از آن‌ها بخواهند خود را معرفی کنند. در صورت تمایل می‌توانند از علایق و توانمندی‌هایشان سوال کنند و آگاهی کسب کنند. «تابستان خود را چگونه گذرانده‌اید» همواره سوژه مورد توجه است.. سعی کنند ورود به این موضوع باعث مقایسه بچه‌ها، دل آزردگی و رنجش دانش آموزانی که تابستان خوبی نداشته‌اند نشود.

 

این روانشناس تربیتی اظهار کرد: مهارت مهم و کاربردی تاب‌آوری در معلمین باید افزایش یابد. این مهم به این خاطر است که عدم تاب‌آوری معلم را دچار فرسایش شغلی می‌کند و به مرور زمان معلم دچار افسردگی و خستگی مداوم می‌شود. در حالی که معلم باید در شرایط سخت امروزی و کلاس داری و حضور فضای مجازی و هم چنین اوضاع آشفته برخی از خانواده‌ها از لحاظ عاطفی، مالی، روانی و… حال خوب و سلامت روحی و جسمی بالایی داشته باشد.

 

اولاد قبا ادامه داد: معلم در مرحله بعد باید رفتار بین فردی و رفتار سازمانی خود را را تقویت کند. زیرا اگر رفتار بین فردی و رفتار سازمانی نتواند به درستی انجام شود محیط کاری که در آن قرار دارند یا همان مدرسه تبدیل به مکانی استرس‌زا خواهد شد، که می‌تواند سبب بیماری‌های جسمی و روان تنی زیادی برای معلم باشد.

 

وی گفت: با کسب سه مهارت تاب‌آوری، آموختن رفتار بین فردی و بهینه کردن رفتار سازمانی معلمین می‌توانند ارتباط بهتر و موثرتری هم با دانش آموزان و هم با اولیای دانش آموزان و کادر و پرسنل آموزشی داشته باشند

 

مدرس دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: یکی از مراحل و آمادگی‌هایی که معلمین پیش از سال تحصیلی باید داشته باشند توانایی برنامه‌ریزی و مدیریت کلاس است. اینکه دقیقاً و طبق زمان بندی قرار است چگونه از زمان کلاس خود استفاده کنند، در کیفیت ارائه خدمت و آموزش و ارتباط آنها با دانش آموزان بسیار مؤثر است. به معلمین عزیز توصیه می‌کنیم حتماً با برنامه‌ریزی قبلی در همه کلاس‌های درسی‌شان حاضر شوند و ساعت کلاسی خود را تقسیم بندی کنند.

 

وی گفت: استفاده از وسایل کمک آموزشی جدید و به کارگیری تفریحات کلاسی در بالا بردن رضایت سه گروه دانش‌آموز، اولیای دانش‌آموز و کادر اجرایی مدرسه مؤثر است.

 

این سابقه دار آموزش و پرورش گفت: این اصل مهم که معلمین باید خود را مجهز به روش تدریس‌های فعال و نوآوری در تدریس کنند، کیفیت کلاس داری را مستقیماً هدف قرار خواهد داد.

 

اولاد قبا افزود: حریم خصوصی بچه‌ها و حفظ آن در مدرسه از وظایف اصلی معلم است به جد توصیه می‌کنیم از پرسیدن شغل پدر و مادر و ورود به حریم خصوصی خانواده‌ها خودداری کنند.

 

وی درباره اینکه چه زمانی برای پرداختن به مسائل آموزشی بهتر است گفت: لزومی ندارد که در اولین جلسه درس جدید ارائه شود بهتر است از این کار خودداری کنند. معلمان دقت داشته باشند رفتار ورودی دانش آموزان را اندازه‌گیری کنند. برای این منظور می‌توانند از آزمون‌های کوتاه مربوط به درس خود و یا از آزمون خرداد پایه قبل استفاده کنند. معلمین در مقطع بالاتر تلاش کنند برای جذب بهتر و متمرکز کردن دانش آموزان درس خودشان را به درستی معرفی کنند و از اهمیت و ضرورت و نقش آن در زندگی بگویند. حدود انتظارات معلم در طول سال تحصیلی، باید برای دانش آموزان مشخص و واضح باشد پس به معلمین فرهیخته توصیه می‌کنیم که انتظارات خود را از رفتار دانش آموزان کامل و جامع بیان کنند.

 

هم چنین این موضوع که دانش‌آموز بداند روش کار و نحوه امتیاز دهی و بازخوردگیری معلم چگونه است از حقوق دانش آموزان است. پس آموزگاران در این رابطه توضیح داده و روشن سازی نمایند.

 

این روانشناس تربیتی در رابطه با برخورد با عوامل و کادر اجرایی مدرسه بیان کرد: اصل صداقت و احترام متقابل و مسئولیت پذیری رابطه صحیح بین کادر اجرایی و مدیریت مدرسه را با معلمین می‌سازد. همان طور که گفته شد آموزش دیدن در حوزه رفتار بین فردی و رفتار سازمانی و کسب این مهارت می‌تواند در همه ابعاد کاری در مدرسه مؤثر باشد. لازم است تمامی درخواست‌های به جا و در ضابطه کادر مدرسه در اسرع وقت و با بالاترین دقت و کیفیت انجام شود. هم چنین شایسته است که همکاران عزیز لوازم تحریر و یا ابزار مورد نیاز برای درس خود را چندی قبل اعلام کنند تا قبل از شروع کلاس‌های درسی، کادر اجرایی مدرسه بتوانند برای تهیه آن اقدام کنند و یا معلم شخصاً ابزار کار خود را تهیه کند.

 

وی ادامه داد: معلمان بزرگوار بدون هماهنگی با مدیریت و معاونت آموزشی مدرسه از معرفی برای خرید کتاب کمک درسی، خودداری کنند.روش‌های ارزشیابی پیشرفت تحصیلی مربوط به درس خود را هم به دانش آموزان و هم مدیریت و معاونت آموزشی اعلام کنند. این کار دقت و تبحر معلم در کار را نشان می‌دهد.

 

مدرس دانشگاه فرهنگیان در حوزه انگیزه بخشی و وظیفه آموزگاران در این رابطه گفت: انگیزه بخشی مساله اساسی شروع یک سال تحصیلی پر قدرت است. معلمین سعی کنند نگاه مثبت، هیجان و انرژی لازم برای درس و مدرسه را در دانش آموزان به وجود آورند و از بیان حرف‌ها و مطالب منفی، ناامید کننده و دلسرد کننده پرهیز کنند. دقت و هوشیاری معلم در رابطه با دانش آموزان جدیدالورود و آنهایی که تغییر دوره تحصیلی داده‌اند هوشمندی بالای معلم را می‌رساند. تحسین و تشویق عامل مهم در ایجاد ارتباط می‌باشد، آموزگاران این نکته را مورد توجه قرار دهند. حتماً اصل مهم عدم مقایسه از ویژگی‌های رفتاری آموزگاران است به هیچ عنوان دانش آموزان را با هم مقایسه نکنند.

 

وی در انتهای گفت: به همکاران محترم خودم یادآوری می‌کنم، با توکل بر خدا و با خواست و اراده و با تکیه بر دانش، تجربیات و هنر معلمی، می‌توانید در سال تحصیلی جدید، شروع دل‌انگیز و پایانی خاطره ساز داشته باشید. دانش‌آموز مسافر یادگیری است. این سفر را برایش دلپذیر و خوشایند کنید به نحوی که دوباره دوست داشته باشد همسفر شما شود./ مهر

کلمات کلیدی: معلم مهر مدرسه
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده